Zo maak jij jouw pizza gezond!

Denk je bij pizza nog steeds aan dikke lagen kaas, plakkerige tomatensaus en een flinke lading vlees? Pizza kan gelukkig ook heel gezond én lekker zijn, zonder al die overbodige calorieën. Daarom is het misschien ook wel veel verstandiger om jouw pizza zelf te maken. Je kunt dan namelijk zelf kiezen voor al jouw favoriete ingrediënten. En dan is het natuurlijk nóg verstandiger om hierin gezonde keuzes te maken! Daarom geven wij jou een lijst met tips om jouw perfecte, gezonde pizza te maken.

Voorbereiding

Houd de oven warm. Verwarm de oven tussen de 230 en 260 graden. Op deze manier krijg je een knapperige korst zonder dat het vochtig wordt in het midden.
Beleg je pizza niet te dik. Doe voorzichtig met de dunne bodem. Voeg steeds een dunne laag toe van elk ingrediënt en beperk zwaardere ingrediënten tot een minimum.
Bak de bodem af, voordat je de ingrediënten erop doet. Je wilt natuurlijk geen vochtige pizza! Zorg er daarom voor dat alle ingrediënten op de bodem kunnen.
Wees voorzichtig met vochtige toppings en kaas. Als je de tomaten erop legt, terwijl ze nog sappig zijn, dan wordt de bodem ook vochtig. Zorg er dus voor dat je zo min mogelijk van dit soort toppings gebruikt en verwijder overtollig vloeistof.
Kook eens op de grill! Deze methode voegt een heerlijke, rokerige smaak aan je pizza toe.
Koop een voorgebakken bodem (als je dat wilt!). Denk je nog steeds dat een voorgebakken bodem ongezonder is dan een zelfgemaakte bodem? Ga dan eens langs een kleine pizzeria of speciaalzaak. Vaak verkopen zij hun handgemaakte deeg, zodat je dit thuis kunt afbakken. Dat is makkelijk én gezond!

Pizza voorbereiding

Bodem

Volkorenmeel. Vergeet de traditionele witte bloem en ga eens voor volkorenmeel, waarmee je je eigen volkorendeeg maakt. Zo krijg je wat meer eiwitten en vezels binnen. Bovendien heeft het een lekkere, nootachtige smaak.
Dun brood. Maak gebruik van brood, zoals Turks brood of sneetjes witbrood. Rooster het brood een beetje voordat je de topping erop doet. Zo voorkom je dat je bodem vochtig wordt.
Tortilla’s. Wist je dat je veel meer op een tortilla kunt doen dan alleen rijst en bonen? Maak je eigen volkorentortilla voor een perfecte, dunne bodem. Lekker als alternatief!
Pitabrood. De ‘zakjes’ van een pitabroodje zijn ideaal als pizzabodem te gebruiken. Kies bij voorkeur voor een volkorenvariant voor extra eiwitten en vezels.
Matse. Dit is de ultieme, dunne pizzabodem: eenvoudig, krokant en lekker!
Bloemkool. Bloemkool als pizzabodem? Ja, dat kan! Deze lichte variant is ideaal als je op je lijn wilt letten en daardoor van de extra koolhydraten afziet. Maak deze gezonde bodem met behulp van een keukenmachine.
Courgette. Een pizzabodem van courgette is – net zoals bloemkool – eenvoudig te maken. Een lekker én gezond alternatief!
Gele courgette. Hou je meer van geel dan groen? Gebruik dan eens een gele courgette voor je pizzabodem.
Portobello. Deze grote variant van de kastanjechampignon vormt een prima ‘bed’ voor alle pizzasauzen en –toppings. Ook deze bodem bevat geen enkele koolhydraat!
Quinoa. Quinoa is een echt superzaad dat bomvol eiwitten zit. Logisch dat het helemaal hip is om op salades en in soepen te doen! Maak er ook eens je eigen Pizza Quinoa mee. Weer eens wat anders!
Overgebleven rijst. Heb je rijst over van het diner van gisteravond? Gooi het dan niet weg! Voeg gewoon een klein beetje lijnzaad en wat Italiaanse kruiden toe én je hebt een eenvoudige, gezonde pizzabodem van rijst.

Pizzabodem1

Saus

Tomaat. Maak je eigen pizzasaus, zodat je geen verpakte potten uit de winkel hoeft te kopen. Hier kan namelijk suiker aan toegevoegd zijn.
Gesneden tomaten. Snijd een aantal tomaten en gebruik deze als je pizzasaus. Dat is minder werk en heeft net zoveel smaak!
Knoflook-kokosroom. Je geeft jouw klassieke gerecht een zoetige, speelse twist met deze bijzondere saus. Wat je ervoor nodig hebt? Teentjes knoflook, kokosmelk en een snufje zout: dat is alles!
Salsasaus. Vervang tomatensaus door salsasaus en verspreid dit over de pizzabodem. Dit geeft je pizza nét iets meer pit!
Pesto. Doe eens gek én verdeel een beetje basilicum-pestosaus over de bovenkant van je pizza. Maak deze saus met noten en verse basilicum. Dit zorgt ervoor dat je wat extra groente en omega 3-vetzuren binnenkrijgt!
Knoflookpasta. Wil je een gezonde én makkelijk te maken saus op je pizza? Maak dan eens je eigen knoflookpasta: hier heb je alleen knoflook en een mes voor nodig! (Pas op: je kunt deze pizza het beste in je eentje eten in verband met een slechte adem …)
Champignon-tapenade. Denk eens out-of-the-box! Maak champignon-tapenade voor een rijkgevulde, smakelijke pizza. Een mooie, dunne laag laat genoeg ruimte over voor andere toppings en kaas.
Olijven-tapenade. Ben je niet zo’n fan van champignons? Vervang dan de champignons door olijven en maak een vergelijkbare tapenade voor op je pizzabodem. Dit is vooral lekker met mediterrane toppings, zoals verse tomaat, fetakaas en oregano.

Tomatensaus

Hummus. Jouw favoriete Italiaanse pizza met een vleugje duizend-en-een-nacht van het Midden-Oosten. Is dat een droom die werkelijkheid wordt? Nee, je vervangt gewoon de tomatensaus door romige hummus! De kikkererwten voegen ook nog eens extra vezels en eiwitten aan je pizza toe. Genoeg redenen dus om deze topping met vers gesneden groenten te proberen!
Wortelpuree. Gepureerde wortelen zorgen voor een zoete sausachtige substantie, waarmee je je pizza-eters zeker zult imponeren!
Spaanse bonendip. Maak je een Mexicaanse pizza? Kook je bonen dan en pureer deze: je krijgt zo een verrassend lekkere saus voor op je pizzabodem. Gebruik hiervoor traditionele bruine bonen of zwarte bonen. Het is een populair gerecht in de Texaans-Mexicaanse keuken.
Wittebonensaus. Geef een andere draai aan hummus en maak eens wittebonensaus. Dit is super glad en zit vol met antioxidanten. Voeg er nog wat gesneden tomaten en Parmezaanse kaas aan toe én je hebt de perfecte pizza voor jou!
BBQ-saus. Jij geniet als echte BBQ-fan natuurlijk ook van pizza met BBQ-saus. Je vindt het alleen jammer dat er altijd zoveel suiker in zit. Wij hebben hiervoor de oplossing: maak je eigen gezonde BBQ-saus zonder (al te veel) suiker. Het geeft je saus nét iets meer pit!
Pindasaus. Pindasaus als pizzasaus? Ja, dat is ideaal als je eens een Aziatische pizza wilt gaan maken, zoals een Thaise pizza. Heerlijk met een topping van gegrilde kip, koriander en taugé.
Ricotta met honing en kaneel. Zoete of hartige pizza? Wat je ook eet: het kan allebei met deze ingrediënten! Verdeel het over de pizzabodem en doe op de bovenkant alles wat je lekker vindt.

Topping

Eiwitten

Kippenworst. Vervang varkensworst door magerder vlees, maar met nog net zoveel smaak. Kippenworst dus! Er zijn tegenwoordig veel voorgekookte vleeswaren, die je gewoon kunt snijden en op de bovenkant kunt leggen voordat je je pizza in de warme oven stopt.
Tofu. Je eet tofu vast al vaak in je roerbakgerechten of salades. Wist je dat je dit eiwitrijke sojaproduct ook op je pizza kan doen? Elke Thaise pizza smaakt daar nog beter door!
Gegrilde kip. Veel eiwitten zonder vet: dat kan als je je kip grilt! Combineer bijvoorbeeld met zelfgemaakte BBQ-saus voor een gezonde Pizza BBQ Kip.
Bonen. Mexicaanse, Amerikaanse of Italiaanse pizza? Strooi er zwarte bonen op voor extra eiwitten, vezels en smaak. Je merkt het verschil!
Eieren. Geklutst, gepocheerd of gekookt … Wat je ook kiest: een ei op een pizza is altijd een goed idee!
Zalmfilet. Combineer plakjes zalmfilet met eieren en kruiden. En voilà: je hebt jouw lekkere én gezonde pizza gecreëerd die geschikt is voor zowel lunch als diner. Je krijgt er gratis goede omega-3-vetzuren bij!
Noten. Noten zijn lekker én knapperig. Wist je dat noten ook erg gezond zijn? Strooi bijvoorbeeld amandelen, cashewnoten of walnoten op je pizza. Deze noten zitten boordevol gezonde vetten, mineralen, antioxidanten en vitamines.
Kalkoen-pepperoni. Deze variant van pepperoni is een stuk magerder dan de normale variant waar varkens- en rundvlees (en soms ook kippenvlees) in verwerkt is. Het smaakt net zo heerlijk! (Kijk wel uit voor sommige voorverpakte merken met conserveermiddelen erin.)

Groente

Snijbiet. Deze biet is een geweldige bron van calcium en kalium, en gaat goed samen met pizzabodems en kaas. Probeer eens een pizza met snijbiet, pesto en een deeg naar keuze. (Volkoren is hierin een goede keuze.)
Boerenkool. Als je het woord ‘boerenkool’ hoort, dan denk je meteen aan winter, rookworst, aardappelen en een veel te vette jus. Klopt dat? Denk dan nu eens aan pizza met boerenkool en zoete aardappel. Je krijgt er dan meteen een extra dosis calcium en antioxidanten bij!
Rucola. Besprenkel een kant-en-klare pizza met een beetje rucola én jouw pizza smaakt meteen een stuk gezonder.
Spinazie. Spinazie staat natuurlijk bekend als echte ijzerbom. Daarnaast is het heerlijk op je pizza en gaat het goed samen met fetakaas.
Broccoli. Vitamine C, foliumzuur en vezels: broccoli staat er bol van. En dit is nog niet eens alles! Daarom doe jij deze supergezonde groente bovenop je pizza voor extra smaak, vitamines en nog veel meer voordelen voor je gezondheid.
Asperges. Het lijkt een aparte combinatie: asperges en pizza. Toch is het slim om asperge op je pizza te doen als je een lekkere én gezonde pizza wilt eten. Waarom? Simpel! Deze groene, witte of paarse stengels zitten vol met vitamine K, foliumzuur en antioxidanten.
Courgette. Is een bodem van courgette niet zo jouw ding? Misschien vind je geroosterde courgette op je pizza in dit geval veel lekkerder. Versnipper en bestrooi over de bodem voordat je ‘m in de oven doet.

Topping2

Aubergine. Snijd aubergine in plakjes en doe deze op je pizza. Voeg nog wat magere mozzarella en plakjes tomaat toe én jouw pizza is klaar om in de oven te gaan!
Uien. Gekarameliseerd, gebakken of gefruit: een ui kan altijd. Uien voegen nét iets extra’s aan je pizza toe en je komt op een eenvoudige manier aan je groenten.
Zongedroogde tomaten. Als je graag een beetje meer bite aan je pizza wilt toevoegen, dan is het lekker om te kiezen voor zongedroogde tomaten. Gebruik hiervoor tomaten uit de winkel met een beetje olie, of maak het zelf.
Olijven. Maak je een mediterrane pizza? Maak deze dan écht af met olijven. (Je kunt natuurlijk ook helemaal losgaan met aubergine, spinazie, tomaat en fetakaas.)
Kappertjes. Als je van een zoute bite houdt, dan moet je zeker eens kappertjes op je pizza doen. En al helemaal als je een pizza eet met gerookte zalm! Mmm!
Champignons. Deze groenten is zeer veelzijdig: gebruik champignons als bodem, saus of topping. Gebruik ook eens andere soorten paddenstoelen, zoals kastanjechampignons, shiitake en portobello.
Artisjokken. Deze ‘vergeten’ groenten zijn lekker op je pizza én ze zitten boordevol vezels, mineralen en vitaminen. Combineer verse artisjokken of artisjokken uit blik met spinazie en maak een bodem van groente voor een heerlijke, gezonde pizza.
Bieten. Ze zijn hét wintermedicijn door hun enorme hoeveelheid aan vitaminen en antioxidanten en ze zijn nog heerlijk zoet van smaak ook. Over welke groenten we het hebben? Bieten natuurlijk! Leg deze in plakjes of sliertjes op je pizza en combineer bijvoorbeeld met geitenkaas en rucola.
Spaanse peper. Maak jouw pizza nóg spannender door te zorgen voor een beetje pit. Maak gebruik van Spaanse pepers in allerlei kleuren: rood, groen, geel en oranje. Zo wordt jouw Spaanse pizza een kleurrijk feestje!
Zoete aardappel. Wist je dat zoete aardappel een groente is én zelfs een superfood is? Het is een van de goedkoopste superfoods en ze zijn nog lekker ook. Ze bestaan vooral uit een hoge dosis vitamine A en C, mineralen en antioxidanten. Je maakt er dus heerlijke pizza’s mee, waar je nog de nodige vitamines en mineralen mee binnenkrijgt ook!
Polenta. Heb jij weleens polenta gegeten? Dit gerecht van griesmeel en mais is heerlijk op je pizza. Gril enkele dikke plakken polenta en doe het op het pizzadeeg. Het is nóg lekkerder met een stevige tomatensaus!

Fruit

Gegrilde perzik. Op een hartige pizza is perzik heerlijk te combineren met een topping van gekarameliseerde uien en verse basilicum. Natuurlijk is perzik ook erg lekker op een zoete ontbijt- of dessertpizza.
Vijgen. Roomkaas, vijgen, tijm en rucola: het is de perfecte, hartige pizza met vijgen. Maak jouw pizza lekker zoet door de roomkaas en kruiden te vervangen door ricotta. Zo eet jij een lekker én gezond gebakje!
Peer. Geef jouw pizza een friszoete twist én doe er dunne, sappige schijfjes peer op. Heerlijk met gorgonzola, pancetta en gemalen pistachenoten!
Appel. Deze pizza kun je zien als een variatie op grootmoeders appeltaart. Doe stukjes appel op je pizza voor een extra lekkere en zoete bite. Heerlijk op een hartige pizza met rucola en geitenkaas en een verwennerij op de bovenkant van een dessertpizza met chocolade.
Ananas.
Bij een pizza met ananas denk je natuurlijk meteen aan de bekende Pizza Hawaï. Ananas gaat dan ook goed samen met allerlei ingrediënten, zoals (magere) ham, gegrilde kip, kaas en BBQ-saus.
Avocado. Een avocado is romig, vet en ontzettend gezond. Dit komt door de gezonde vetten, vitaminen en mineralen. Bijna alles smaakt lekkerder met avocado. En dat geldt ook zeker voor pizza! Ontbijt, lunch of diner ermee én je bent al snel fan van avocado!
Blauwe bessen. Ben je ook zo’n liefhebber van blauwe bessen? Doe deze dan op je pizza en laat je verrassen! Een pizza met geitenkaas, parmaham en honing smaakt nog veel lekkerder met blauwe bessen. Dus zeker het proberen waard!
Aardbeien.
Het krokante van een pizza en het zoete van een aardbei. Ja, een pizza met aardbei is een hele goede combinatie! Combineer met roomkaas en agavesiroop voor een romige en zoete dessertpizza.
Banaan. Eet een pizza met banaan als dessert: dit is lekker én origineel! Doe er aardbei en chocola bij en smullen maar!

Fruit2

Kaas

Verse mozzarella. Wat is een pizza zonder verse mozzarella? Op bijna elke pizza vind je wel mozzarella. En dat is natuurlijk logisch! Het is een populaire en heerlijke kaas, die te verdelen is in twee soorten kaas: van de waterbuffel (mozzarella di bufala) en koemelk.
Geitenkaas. Geitenkaas is er eentje voor de liefhebbers: je houdt ervan of je moet er niets van weten. Het is een pittige kaas die gemaakt is van geitenmelk. Het is prima te combineren met gezondere pizza’s en pasta’s, en bevat minder vet en meer eiwitten dan andere kazen.
Hüttenkäse. Dit is een frisse, kwarkachtige kaas met een korrelige structuur. Ben je op zoek naar een vetarme kaassoort? Dan is hüttenkäse een goed alternatief!
Gorgonzola. Gorgonzola is een blauwschimmelkaas. Je herkent deze kaas vast aan de prikkelende, karakteristieke smaak, die heerlijk is bij frisse en zoete toppings, zoals fruit.
Ricotta. Deze sneeuwwitte, zachte en frisse kaas is van koeien- of schapenmelk. De kaas heeft een milde en zoete smaak, waardoor deze heerlijk is als zowel saus als topping. Gebruik ricotta bijvoorbeeld op je dessertpizza met fruit.
Parmezaanse kaas. Parmezaanse kaas is een typische Italiaanse kaassoort, doordat deze uit de omgeving van Parma komt. De kaas heeft een sterke en volle smaak, en combineert goed met rucola, tomaat en andere kazen. Strooi een beetje geraspte Parmezaanse kaas over jouw pizza om ‘m helemaal af te maken!
Feta. Dit is een Griekse kaassoort, die wordt gemaakt met schapen- of geitenmelk. Feta smaakt aangenaam scherp en zout, die heerlijk is in een Griekse pizza of pasta.
Tofu.
Eet je graag veganistisch of hou je gewoon niet zo van kaas? Tofu is dan een goed alternatief voor kaas. Het is namelijk een eiwitrijk sojaproduct, dat oorspronkelijk uit China komt. Het smaakt neutraal, waardoor het goed te combineren is met allerlei ingrediënten. Probeer bijvoorbeeld eens onze Pizza Naanbrood met tofu!

Welke gezonde pizza maak jij vanavond? Kijk snel op Pizza.NL voor allerlei gezonde én lekkere pizzarecepten!

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.

seventeen + 20 =

Comment moderation is enabled. Your comment may take some time to appear.